Bara timmar kvar...

Klockan två är det dags... Fortsättningsseglingen börjar och vi ska ägna ett par dagar åt att förbereda oss inför det stora racet: Nordisk Seglats. På torsdag ska vi möta upp med de andra skutorna i Gluppöbassängen för en vänskapssegling till Kungshamn. Tiden att lägga på minnet är dock klockan två på Lördag, för då går tävlingsstarten. (Ett hett tips är för övrigt att vi kommer att ligga riktigt bra till i tremast-klassen.) På söndag eller måndag är vi framme i Hanstholm som är sluthamn för tävlingen. Hemma i Göteborg igen är vi lördag den 10:e. Är ni nyfikna på hur det går så håll utkik här på bloggen. Själv kan jag knappt vänta tills det är dags!...

//Fia

Påmönstring Nordisk seglats

Hej alla!

Tänk på att påmönstringen på Nordisk seglats har flyttats från Malmö till Göteborg. Det är dock fortfarande 29 juni som gäller.

//Fia

Om nybörjarseglingen

Hej Hej Hallå!

Solen skiner över Malmö och våra härliga elever har just lämnat oss.  Veckan ombord har varit grymt rolig på alla sätt och vis. Vi har seglat och jobbat tillsammans. Vi haft härligt, varierande väder och fått uppleva allt från strålande sol till åska och ösregn och stiltje. Elevgänget har varit underbart.  Alla har kämpat på så himla gott och kom snabbt in i att på sjön, ja där kan allting hända...  Ibland blir det inte alls som man tänkt sig eller som vi planerat. Men för det mesta blir det väldigt bra ändå.  Vi har gjort strandhugg i Sverige så väl som i Danmark och besökt flera små mysiga samhällen längs vägen.

Tisdag den 15 juni kastade vi loss från Klippan vid 13 tiden och efter ett kort stopp på Öckerö satte vi segel och började segla söderut. Seglingen började ganska tufft för de nya eleverna. Då det blåste nordliga vindar och vi skulle söderut bestämde vi oss för att segla på för att verkligen utnyttja de fina vindarna. Eleverna fick vara med och sätta segel och gå på vakt. Kvällen smög sig på och med den en vacker solnedgång. Jag älskar att segla natt denna tid på året då det aldrig blir riktigt mörkt ute. Vi kom fram till Hals i Danmark vid fyratiden på morgonen. Nästkommande dag seglade vi vidare och ankom till Grenaa under kvällen. Även denna dag bjöd på segelsättning, bärgning och beslagning.   Efter Grenaa bar det av mot Torekov i Sverige. Här fanns duschar något som uppskattades av hela besättningen! Vi stannade i Torekov över natten och under nästa dag hade en mysig dag med lekar, riggstafetter och klättring i riggen.

Jag skulle kunna skriva på om härliga vakter, tappa elever som står pall för så väl sjögång som ösregn och hagel och hur mysigt vi har haft de när vi suttit och lekt djungeltelegrafen i salongen. Men jag slutar här. Annars finns risken för en 20 sidor lång uppsats och det tror jag inte kommer att uppskattas. Tack för allt alla som varit med och gjort denna vecka till en sådan toppen vecka

Fair winds

Julia och Fia, Nöjda instruktörer

20 Juni

Hejsan :D

Vi är i Danmark just nu ! Det är bra och vi har precis ätit god glass :) I går kväll så gjorde vi lite lekar och sen så bestämde vi oss för att väcka Fia våran instruktör . Alla fick bestämma sig för ett djur och sen så vaknade vi en halv timma tidigare på morgonen och så lät vi som ett zoo i hennes hytt, så det va nog ett roligt sätt att vakna på för henne tror jag :P Vi har tyvärr inte seglat nånting för att det var motvind och motström men vi har i alla fall varit ute på havet..  I morgon är det måndag och vi ska segla till Malmö och sen så ska vi ta bussen mot Göteborg :(

/Kramar Linnea B

INGO blogg 2010-06-18

Heejsan!

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva eftersom det är första gången jag bloggar så ja. Men hur som helst, det här är första gången jag seglar med Ingo.  Det har varit så grymt kul och spännande! Jag längtar verkligen INTE hem! Vi började segla från Göteborg med en nattsegling. Det var verkligen spännande och nytt eftersom jag aldrig har seglat på natten, dock gick jag och la mig någon gång efter 12 eftersom vår vakt var slut då. Men det var så fantastiskt fint att se solen gå ner i havet.  Sedan på morgonen vaknade man upp och befann sig i Danmark! Det känns som att alla kan danska på den här båten…
Jag har klättrat i hajnätet och i vanten. Det var också grymt roligt! Speciellt när jag klättrade i vanten och vi seglade samtidigt. Man såg ut överhela havet. Synd bara att jag inte hade med mig kameran dit upp, men den ska jag ta med nästa gång jag klättrar för det var världens utsikt!
Och eftersom vi är ute och seglar ska man bada också! Det har jag (plus några till) gjort, dock var det panik kallt så jag kommer nog bli förkyld snart…
 Vi har haft jättebra väder, dom två första dagarna var det bara solsken, sedan var det lite mulet nån dag men så länge det inte spöregnar så är jag glad.
Man har lärt sig en hel del nya ord, knopar också men dom har jag glömt bort eller så blandar jag ihop dom.
Jag har verkligen haft kul här på Ingo. Vill segla mer i sommar L men mina pengar räcker inte till den andra seglatsen… Men jag ska utan tvekan segla med Ingo nästa sommar igen! :) Alla här är så snälla och trevliga och maten är as god!
Vi kommer mönstra av i Malmö och jag längtar inte dit för då måste jag åka hem till Linköping och det vill jag inte…
Men hur som helst det är ju i alla fall några dagar kvar innan vi är framme där (som tur är!) I kväll ska vi grilla, men vi måste bara hitta en plats att grilla på.
Som sagt jag har haft det as najs här på Ingo! Till alla er som funderar på att segla med Ingo säger jag GÖÖR DEET!!! Jag ångrar verkligen inte att jag seglade med Ingo, det är verkligen en upplevelse som man inte vill vara utan, ett minne för livet!

P.S  jag har förbannat mycket träningsverk i mina lår! Snart blir jag en biffig sjöman (kvinna?)

Adios!! J

// Hedwig

Ingo i västnytt

Nu ligger reportaget från prova-på-kvällen på SVT play! www.svt.se/vastnytt.

Nybörjarseglingen

Hej alla ingovänner!

Nybörjarsglingen den 15 - 21 juni börjar närma sig, och för en gångs skull är det inte besättning, utan elever som det är lite ont om. Så berätta gärna om seglingen för alla kompisar och vänner så att vi får så många nya Ingo-seglare som möjligt!

Fredagskväll i skärgården

När jag kom ombord på Ingo var det full fart. Båten hade kört Öckerös studenter in till stan. Det innebar att flaggspelet satt uppe och båten såg hur fin som helst ut på håll. Vi som seglade under kvällen blev ett litet gäng på 13 personer. Vi kunde kanske inte göra så mycket olika övninger som vi hade hoppats på, men lite nytta gjorde vi allt ändå...

Vi passade på att läsa SMS:en (pärmen med våra egna säkerhetsutiner). Framåt slutet av kvällen var det dags att öva på det vi läst i praktiken. En livboj åkte överbord och snabbt skulle seglen bärgas, båten vändas och livbojen plockas upp. Vi lyckades med att genomföra hela Man Över Bord övningen och få upp bojen igen på under fem minuter! Att det kunde gå så fort var främst tack vare att hela besättningen var med och jobbade snabbt och effektivt.

Efter övningar, saft, kakor och solsken tog vi oss nöjda tillbaka till Klippan.
Tack till er som följde med, jag hade en fantastisk fredagskväll!

/Fia

Medlemssegling ; avrostningssegling !!

Hej alla glada ungdomar !! Imorgon kör vi en avrostningstur så att vi själva kan öva på sånt vi behöver... Och det är väll inget annat än PERFEKT i detta underbara väder vi fått hit till Sverige??

Det blir lite olika manövrar som slag , gippar sättningar och nedtagningar och massa annat kul med! Kanske kommer det bli ngn säkerhetsövning med, det är inte osannolikt. Och vi jobbar ju som alltid tillsammans, allihop. Ta nu chansen att även lära känna de ”lite äldre” som tex sitter i styrelsen eller som bara helt enkelt är för gamla för ungdoms sektionen. Alla medlemmar är välkomna med, gamla som unga! Kom igen och häng med, det kommer bli en toppen kväll på det glittrande havet.

Samling på klippan för avgång kring 16.45 och så är det beräknat att båten är i hamn igen kring 21.30.

Ta nu chansen och anmäl er till [email protected]. Har ni övriga frågor så är det bara att höra av sej till Fia om de också !

Hoppas ni får det underbart i solen, avundas alla som skall med då jag själv inte kan denna kväll ”/ Skulle vara jättekul om någon av er som tar denna chansen hade lust att skriva ett litet inlägg om kvällens tur! Maila skriven text eller frågor om det till [email protected].

// Kram Manda

Ungdomsstyrelsemöten över sommaren

Hej alla i ungdomsstyrelsen!

Jag inser att det blibvit lite dåligt med möten på senaste tiden, men det känns å andra sidan som att alla lagt ner jättemycket tid och energi på att få prova på seglingarna att bli så fantastiska som de blev och att förbereda sig inför sommarens seglingar.

Jag och Klara pratade lite igår och vi tyckte nog att det bästa är att fortsätta att kämpa på som vi gör över sommaren och sedan ta nya tag med lite mer organiserde möten till hösten. Är det dock någon som har något speciellt vi skulle behöva prata alla tillsammans, så tveka inte att höra av er. Det är ju inte skrivet i sten att vi nte kan ha möte även på somrarna ;)